MARKNADSFÖRING

För att lyckas med marknadsföring behöver du lära känna din målgrupp.

Vilka är dina kunder? Vad gillar de? Hur och vart hittar jag mina kunder? Hur får jag dem att gilla mig eller mina produkter och hur skiljer jag mig från alla andra som gör det jag gör? Vi hjälper er med er marknadsföring.

Marknadsföring sker på olika sätt. Flyers, broschyrer, mässor, och digital marknadsföring är en del av de olika sätt som man marknadsför sig på i dagsläget. Det som växer som mest är digital marknadsföring. I och med att vi lever i en värld där vi kan nå allting tack vare en mobil, så är det allt mer viktigt att hänga med i de nya trenderna och verkligen förstå hur viktigt det är att utnyttja dessa plattformar och skapa en stark digital närvaro.

Hur får du en kund att anlita just dig eller köpa från dig när det finns flera företag där ute som erbjuder samma sak? Det är en fråga som har olika svar, men som vi ska försöka sammanfatta åt dig.

 

1. Rykte

Har ditt företag existerat i en längre period eller är det nystartat? Har företaget ett bra eller dåligt rykte? Beroende på hur länge företaget har varit igång, och vilka resultat i form av försäljning respektive god kundfeedback den har fått, kan detta påverka kundens beslut och pålitlighet gentemot ditt företag. Så hur får du en kund att någorlunda lita på dig från första ögonblicket?…

2. Pålitlighet

Får du kunden att lita på dig, så är 80% av försäljningen redan uppnådd. Ett sätt att få kunder att lita på ert företag är att låta hen känna sig ”uppdaterad” om vad som pågår med ert företag. Här kommer sociala medier in! Med hjälp av att ha ett uppdaterat flöde så ”planterar” du en känsla i tittaren(en potentiell kund i detta fall) av att hen redan känner dig och någorlunda förlitar sig på dig.

3. Behov

Sista steget är att väcka behov hos kunden. Unika och känslomässigt laddade kampanjer kan väcka behov hos framtida kunder. Är kunden redan ute efter din tjänst så är det ditt jobb att vara beredd på att se bra ut på dina sociala medier. När kunden väl hittar din profil efter sin lilla ”research” om ditt företag, ser hen ett professionellt och fint flöde med en skön kundbas.